استراتژی بازاریابی یک بیانیه جهت دار گسترده است که چگونگی حصول اهداف بازاریابی را نشان می دهد. در برنامهی بازاریابی ، استراتژی بازاریابی نشان دهنده یک نگاه کلی اولیه به عناصر بازاریابی گوناگون و چگونگی کاربرد آنها برای حصول اهداف بازاریابی میباشد. استراتژی بازایابی، شیوهی عملی کردن اهداف را فراهم می آورد در حالی که اهداف بازاریابی مشخص و قابل اندازهگیری و سنجش هستند، استراتژی های بازاریابی توصیفیاند. در برنامهی شما استراتژی بازاریابی نشان دهندهی یک نگاه کلی اولیه به عناصر بازاریابی گوناگون و چگونگی کاربرد آنها برای حصول اهداف بازاریابی میباشد. رایجترین موضوعهای استراتژی به شرح زیر هستند، اگرچه باید آنچه را برای وضعیت خاص خودتان مناسب ترین است در نظر بگیرید :
۱- ایجاد بازار در مقابل ربودن سهم بازار
۲- بازارهای ملی،منطقهای،محلی
۳- فصلی بودن
۴- بودجه
۵- رقابت
۶- بازار هدف
۷- محصول
۸- نام گذاری
۹- بسته بندی
۱۰- توزیع،نفوذ،پوشش
۱۱- قیمت گذاری
۱۲- فروش حضوری،خدمات،عملیات
۱۳- ترویج،رویدادها
۱۴- پیام تبلیغاتی
۱۵- رسانه های تبلیغاتی
۱۶- رسانه های اینترنت
۱۷- بازار پردازی
۱۸- روابط عمومی
۱۹- تحقیقات و آزمون بازاریابی
در برخی موردها، بخش استراتژیهای بازاریابی برنامه شما ممکن است تنها محلی باشد که پیرامون برخی از این موضوعها نظیر ایجاد یک بازار یا مخارج در آن جا به طور مستقیم بحث میشود. در چنین موردهایی، استراتژی هایی که در این جا تدوین می نمایید، رهنمونهایی برای بسیاری از تصمیمهای تاکتیکی در ادامهی برنامهی شما فراهم می آورد. برای مثال ممکن است یک استراتژی ایجاد بازار با معرفی یک محصول جدید ایجاد نمایید. چنین استراتژی همزمان با نیاز شما برای ایجاد سطح بالایی از آگاهی و ایجاد خرید آزمون از طریق سطح بالایی از فعالیت برای محصول جدیدتان، زمینه را برای برنامههای تبلیغاتی و ترویجی در میان سایر برنامهها فراهم می آورد. خواهید دید که بسیاری از عناصر بازاریابی مطرح شده در استراتژیهای بازاریابی، در ادامهی برنامه از یک منظر تاکتیکی خاص بازبینی میشوند، به عنوان مرجعی برای ابزارهای تاکتیکی که در ادامه می آیند. کاربرد دارند. این استراتژیها جهت گیری استراتژیک کلی برای عملی نمودن اهداف بازاریابی را فراهم می آورند. اما برای مثال، جزئیاتی نظیر استفاده از تلویزیون” را که به بخش رسانههای تاکتیکی برنامهی بازاریابی متعلق می باشد در برنمی گیرند.
آنچه در ادامه می آید. یک بررسی از رویکردهای استراتژی جایگزین برای تدوین استراتژیهای بازاریابی و نیز نمونه هایی از استراتژی بازاریابی را برای شروع فراهم می آورد. باید همهی استراتژی های جایگزین را در نظر بگیرید و سپس به تدوین استراتژی های بازاریابی بپردازید که اهداف بازاریابی برنامهی شما را برآورد می سازند.
ایجاد بازار یا ربودن سهم بازار؟
یکی از تصمیمهای استراتژیک مهم که همه بازاریابان هنگام نگارش یک برنامه با آن روبهرو هستند، این است که برای دست یابی به اهداف فروش یک بازار ایجاد نمایند یا سهم بازار رقبا را بربایند. اطلاعات مربوط به آگاهی از محصول و ویژگیها محصول در بررسی کسب و کار شما، و نیز چرخه عمر محصول به صورت خاص، در ارائهی پاسخ به این پرسش بنیادی بسیار کمک میکنند.
وضعیتی که در آن محصول به نسبت جدیدی داریم پایگاه کنونی مشتریان کوچک است،پ ایگاه بالقوه مشتریان به نسبت بزرگ است و رقابت کمی وجود دارد و اغلب به استراتژی ایجاد بازار” نیازمند است. در اغلب مواقع شرکتی که یک بازار ایجاد می نماید تا مدتها بزرگترین سهم بازار را برای خود حفظ میکند. برای مثال میلر لایت که ماءالشعیر کم کالری را ایجاد نمود.
درباره این سایت