مدیریت استراتژیک سازمان ها
هنر و علم تدوین، اجرا و ارزیابی تصمیمات چندگانه ای است که سازمان را قادر می سازد به هدف های بلند مدت خود دست پیدا کند
مدیریت استراتژی برای کسب موفقیت سازمانی بر چندین عامل تاکید دارد :
فرآیند مدیریت استراتژی ۳ مرحله دارد :
۱-تدوین استراتژی(strategy formulation) : تدوین ماموریت سازمان شناسایی عواملی است که در محیط خارجی، سازمان را تهدید می کند یا فرصت هایی را به وجود می آورد و شناسایی نقاط قوت و ضعف داخلی سازمان،تعیین اهداف بلند مدت و در نظر گرفتن استراتژی های مختلف و انتخاب استراتژی خاص جهت ادامه فعالیت هایی که شرکت می خواهد انجام دهد، فعالیت هایی که می خواهد از آن خارج شود، شیوه تخصیص منابع، تصمیم گیری درباره گسترش یا متنوع ساختن فعالیت، تصمیم به ورود به بازارهای بین المللی تصمیماتی که در زمینه تدوین استراتژی ها گرفته می شود سازمان را متهعد می کند که برای یک مدت نسبتا طولانی: محصولاتی خاص تولید می کند، در بازارهای مشخص فعالیت می کند، از منابع و فناوری های مشخصی استفاده کند. چه خوب و چه بد تصمیمات استراتژیک نتایج چند وجهی و آثار دیرپا پا بر سازمان می گذارد
۲-اجرای استراتژی(strategy performance) : برای اجرای استراتژی ها ایجاب می کند که سازمان هدف سالیانه در نظر بگیرد، ت ها را تعیین کند، در کارکنان انگیزه ایجاد کند و منابع را به گونه ای تخصیص دهد که استراتژی تدوین شده اجرا گردد. موفقیت این مرحله بستگی به ایجاد انگیزه بین کارکنان به وسیله مدیران دارد و این نوعی هنر (و نه علم) است. هر یک از بخش ها و واحدهای سازمانی باید به این پرسش پاسخ دهند ، برای اینکه در اجرای استراتژی های سازمان، نقش خود را به خوبی ایفا کنیم چه باید بکنیم؟ چگونه این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم؟
۳-ارزیابی استراتژی ها(strategy evaluation) :
سه فعالیت برای ارزیابی استراتژی :
بدین سبب باید استراتژی ها را مورد ارزیابی قرار داد چرا که موفقیت امروز نمیتواند موفقیت فردا را تضمین نماید. موفقیت همیشه باعث بروز مسائل جدید و گوناگون می شود سازمانی به وضعیت کنونی خود بسنده کند یا دچار نخوت و تکبر شود محکوم به فنا خواهد بود.
مراحل مدیریت استراتژیک در تجزیه و تحلیل کتبی
مرحله ۱: شناسایی ماموریت، اهداف و استراتژی های کنونی شرکت
مرحله ۲: تدوین بیانیه ماموریت سازمان
مرحله ۳: شناسایی فرصت ها و تهدیدات خارجی سازمان
مرحله ۴: تهیه ماتریس بررسی رقابت (CPM)
مرحله ۵: تهیه ماتریس ارزیابی عوامل خارجی سازمان (EFE)
مرحله ۶: شناسایی نقاط ضعف و قدرت داخلی سازمان
مرحله ۷: تهیه ماتریس ارزیابی و عوامل داخلی سازمان (IFE)
مرحله ۸: تهیه ماتریس تهدیدات، فرصت ها، نقاط ضعف و نقاط قوت (SWOT)
ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک (SPACE)
ماتریس گروه مشاورین بوستون (BCG)
ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM)
مرحله ۹: تعیین هدف های بلند مدت و ارائه استراتژی های خاص (هزینه استراتژی ها باید مشخص باشد)
مرحله ۱۰: باید شیوه اجرای استراتژی های پیشنهادی و نتایج مورد نظر کاملا مشخص باشد
مرحله ۱۱: هدف سالانه و ت ها مشخص باشد
پایه های مدیریت استراتژیک بر اساس میزان درکی قرار دارد که مدیران از عوامل زیر دارند: شرکت های رقیب، بازارها ، قیمت ها، عرضه کنندگان مواد اولیه، توزیع کنندگان، دولت ها، بستانکاران، سهامداران و مشتریان که در سراسر دنیا وجود دارند.
درباره این سایت